Aloitustyöpajassa keskusteltiin rajoista ja verkkopohjaisesta oppimateriaalista

RajatOn-hanke pyörähti käyntiin vauhdikkaasti toukokuun lopulla 2014. Pidimme peräkkäisinä päivinä hankkeen aloituspalaverin Turussa ja osallistuimme Tiedefoorumille Heurekassa.

Aloituspalaveriin 26.5. olimme kutsuneet joukon asiantuntijoita aloilta, jotka kytkeytyvät RajatOn-projektiin. Saman pöydän ääreen keskustelemaan ja ideoimaan istui koulujen, rajatutkimuksen, verkkopedagogiikan ja rajakaupunkien edustajia. Aloitustyöpajan tavoitteena oli, että saamme näiltä asiantuntijoilta vinkkejä hankkeen toteuttamiseen, toisin sanoen mitä meidän tulee ottaa huomioon verkkopohjaisen tiedekasvatusmateriaalin laadinnassa ja mitä lasten ja nuorten on hyvä tietää rajoista ja rajojen tutkimisesta.

Keskustelu lähti liikkeelle verkkopohjaisen tiedekasvatusmateriaalin laadinnasta. Äkkiseltään voisi ajatella, että se on hyvin yksikertaista. Tehdään oppimateriaalia ja ladataan se nettisivuille. Kouluissa materiaalin käytettävyys on kuitenkin olennaista. Asiantuntijat kehottivatkin kiinnittämään huomiota siihen, että materiaali ei ole sidonnainen oppimisalustaan ja että sitä voi käyttää miltä tahansa päätelaitteelta. Yhtä lailla tärkeää on, että nettisivut, joille materiaali sijoitetaan, ovat mahdollisimman helppokäyttöiset ja selkeät. Mietintämyssyyn keskustelijat ehdottivat laittamaan verkkosivujen mahdollisen vuorovaikutteisuuden, eli sen, että sivut voisivat toimia julkaisukanavana koululaisten tuotoksille ja että koulut ja opettajat voisivat keskustella sivuilla kokemuksistaan oppimateriaalin parissa.

Työpajan toinen osio oli omistettu raja-teemalle. Asiantuntijat miettivät, mitä lapset ja nuoret tietävät rajoista ja miten rajat vaikuttavat meidän arkeemme ja käsityksiimme ympäröivästä maailmasta. Jutustelu pyöri aluksi pitkään rajan käsitteen ja valtiollisten rajojen ympärillä. Keskustelijat puntaroivat, miten moniulotteinen käsite raja on, koska rajat ovat samaan aikaan sosiaalisesti rakennettuja, mutta ihmisille todellisia. Rajat eivät lisäksi koskaan ole pysyviä, vaan ajassa ja tilassa muuttuvia. Asiantuntijat totesivat, että rajoista puhuminen ja niiden esille nostaminen on jo sinänsä merkittävää, sillä se auttaa lapsia ja nuoria ymmärtämään miten tiedostamattomia tekemämme rajanvedot usein ovat.

Lopuksi aloitustyöpajassa pohdittiin, mitä perustietoja ja -taitoja koululaisilla olisi hyvä olla tieteestä ja tutkimuksesta. Media on tänä päivänä pullollaan erilaisia tutkimustuloksia, joihin olisi hyvä oppia suhtautumaan kriittisesti. Lasten ja nuorten kannalta on olennaista, että he ymmärtävät, miten tutkimustieto syntyy, mitä tutkimusprosessissa tapahtuu ja miten voidaan arvioida tutkimustulosten luotettavuutta. Oppimateriaaliin keskustelijat toivoivat monipuolisia tutkimusmenetelmiä, sillä tiede mielletään useimmiten luonnontieteeksi ja yhteiskuntatieteelliset ja humanistiset menetelmät ovat vähemmän tunnettuja ja arvostettuja.

Työpajaan osallistuneet opettajat toivottivat rajateemaan tervetulleeksi kouluihin ja kertoivat, että sen avulla on mahdollista tehdä varsinkin yläkouluissa ja lukioissa usein haasteellista oppiaineiden integrointia. Rajateema antaa mahdollisuuden myös ilmiöpohjaiseen työskentelyyn, joka on yksi tämän hetken avainkäsitteistä opetuksessa. Rajojen lähestyminen nimenomaan tieteen ja tutkimisen näkökulmasta on siinä mielessä tärkeää, että tiede on lähtökohtaisesti arvovapaata ja objektiivista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s