RajatOn-materiaalin sisällöt taipuivat kuuteen teemaan

Tiedeforum ja työpaja herättivät meissä monia ajatuksia, joita lähdimme työstämään keskinäisissä keskusteluissamme. Kesän lämpimimpinä hetkinä kahlasimme läpi muun muassa rajatutkimuksen kirjallisuutta ja verkko-oppimateriaalin laatukriteereitä. Kesän aikana verkkosivutkin saivat uutta ilmettä.

Kuva 1. RajatOn-oppimateriaalin teemat ja niiden sisältämät aihekokonaisuudet.

Kuva 1. RajatOn-oppimateriaalin teemat ja niiden sisältämät aihekokonaisuudet.

Jo tällä kokemuksella voimme sanoa, että verkkopohjaisen oppimateriaalin, tieteen näkökulman, poikkitieteellisyyden ja rajan kehyksen yhdistäminen ei ole aivan yksinkertainen tehtävä. Perusteellisen pohjatyön tuloksena saimme kuitenkin muodostettua oppimateriaaliin kuusi teemaa, jotka jakautuvat edelleen pienempiin aiheisiin (kuva 1).

Nämä aihekokonaisuudet sisältävät tekstejä, kuvia ja videoita sekä lisämateriaalia aiheesta kiinnostuneille oppilaille. Ennen kaikkea jokaisessa aihepiirissä on erilaisia tehtäviä, joissa syvennytään aihepiirin keskeisiin käsitteisiin tai tehdään jopa kokonaisia tutkimuksia.

Tiede ja tutkimus tutuksi

Tiede ja tutkimus-teemassa oppilaat tutustuvat tieteen ja tutkimuksen kehitykseen, perusperiaatteisiin, erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja tieteellisen lukutaidon ominaisuuksiin. Lisäksi pohditaan tieteen merkitystä itselle ja yhteiskunnalle.

Johdatus rajoihin

Johdatus rajoihin -teema koostuu kolmesta johdannonomaisesta aihekokonaisuudesta, joista ensimmäisessä tutustutaan erilaisiin rajoihin ja siihen, miten rajat ilmentyvät ja vaikuttavat arjessa. Toisessa havainnoidaan omassa lähiympäristössä olevia rajoja ja kolmannessa tutustutaan valtiollisten rajojen muuttumiseen  – erityisesti Suomessa.

Fyysiset rajat

Fyysiset rajat -teema koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joista ensimmäisessä tutustutaan rajojen ja vallan väliseen suhteeseen; rajojen muodostamiseen, merkitsemiseen, tunnustamiseen ja loukkaamiseen sekä pakolaisten kokemuksiin valtiollisten, kulttuuri- ja identiteettirajojen ylittämisestä. Toisessa kokonaisuudessa perehdytään rajaturvallisuuteen ja rajojen valvontaan sekä pohditaan itsenäisyyden ja maanpuolustuksen merkitystä. Kolmannessa kokonaisuudessa tutustutaan rajoihin liittyviin taloudellisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä raja-alueiden kaupankäynnin ilmiöihin (kuten rajakauppaan ja epäviralliseen kauppaan).

Käsitteelliset ja mentaaliset rajat

Käsitteelliset ja mentaaliset rajat -teema koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joista ensimmäisessä tutustutaan rajojen tuottamiseen ja ylläpitämiseen yhteiskunnassa, kansalliseen identiteettiin ja siihen liittyviin rituaaleihin sekä etnisyyteen ja etnisiin stereotypioihin. Toisessa kokonaisuudessa perehdytään median rooliin aluekäsitysten luojana, pohditaan omaa alueellista identiteettiä sekä tutustutaan erilaisiin medialähteisiin, niiden tulkintaan ja arviointiin. Kolmannessa kokonaisuudessa tutustutaan historiankirjoituksen ja menneisyyden käsittelyn eroihin eri kulttuureissa sekä siihen miten ne tuottavat rajoja. Perehdytään myös kollektiivisen muistin käsitteeseen, sota- ja evakkokertomuksiin sekä pohditaan miten menneisyys on läsnä tässä päivässä.

Rajat ja ympäristö

Viimeinen varsinainen teema ”Rajat ja ympäristö”, sisältää myös kolme kokonaisuutta. Ensimmäisessä näistä tutustutaan siihen, miten ihmistoiminta vaikuttaa luonnon prosesseihin eri aluetasoilla. Toisessa kokonaisuudessa perehdytään ihmisen ja ympäristön välisiin suhteisiin eri kulttuureissa sekä ympäristön hallinnointiin raja-alueilla. Puhutaan rajattoman ympäristösuojelun merkityksestä sekä monikansallisten yritysten vastuista. Kolmannessa kokonaisuudessa tutustutaan luonnonvarojen alueelliseen jakautumiseen ja siihen liittyviin haasteisiin sekä uusiin keinoihin rakentaa kestävää tulevaisuutta ja kestävämpää luonnonvarojen käyttöä.

Syventävät tutkimukset

Materiaalin viimeinen osuus muodostuu syventävistä tutkimuksista. Tämä osuus eroaa muista teemoista siten, että se ei sisällä valmista oppimateriaalia, vaan tutkimusaiheita, joista oppilaat voivat valita kiinnostavimman ja keskittyä tutkimaan sitä tarkemmin.

Teemojen lisäksi Oppimateriaali-valikosta löytyy Tiede ja tutkimus -osio, johon tulemme tekemään tutkimusetiikkaan, erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja tulosten visualisointiin liittyviä ohjeita oppilaille. Keskeiset käsitteet keräämme Oppimateriaali-valikon Käsitepankkiin.

Eteenpäin, eteenpäin…

Materiaalin ensimmäiset pilotoinnit yhteistyökouluissa alkavat jo lokakuussa, joten seuraavaksi pääsemmekin kaikista mukavimpaan vaiheeseen eli materiaalien tuottamiseen. Kaikkea emme kuitenkaan tee itse, vaan oppimateriaalia on tilattu ja tullaan tilamaan alan asiantuntijoilta. Näitä sisältöjä julkaisemme täällä nettisivuilla sitä mukaa kun ne valmistuvat. Pysykää siis kuulolla!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s