Rajoista kirjoittamisen vaikeudesta

Ensimmäiset RajatOn-oppimateriaalin tekstit alkavat pian olla valmiina. Heti alkuun myönnettäköön, että helppoa niiden vääntäminen ei ole ollut. Mielessämme on ollut kirkas ajatus siitä, mitä tekstit sisältävät, mutta tekstien saattaminen lopulliseen muotoonsa on ollut yllättävän haasteellista. Olemme lähteneet siitä periaatteesta, että tekstit ovat suhteellinen lyhyitä (noin 1,5 A4 arkkia) ja ne etenevät helpommista aiheista vaikeampiin. Näin samaa tekstiä pystyvät hyödyntämään oppilaat alakoululaisista lukiolaisiin. Ensimmäisenä haasteenamme on siis ollut tiivistää tekstit suhteellisen lyhyeksi ja kirjoittaa aiheista niin, että koululaiset pystyvät ymmärtämään tekstit ja niiden perusajatukset.

Suurinta päänvaivaa on kuitenkin tuottanut itse rajan käsitteestä kirjoittaminen. Siinäpäs lyhyt ja selkeä sana, mutta oi niin moniulotteinen. Monet keskustelut olemme käyneet, monet naurut olemme nauraneet ja monta kertaa olemme pukeneet rajan käsitettä esittelevän tekstin uuteen muotoon. Vihdoin olemme siihen tyytyväisiä. Mutta mikä rajan käsitteessä antoi meille niin paljon päänvaivaa?

Jos aloitetaan siitä, että rajan käsitteeseen liittyy paljon alakäsitteitä. Näitä ovat muun muassa fyysinen, käsitteellinen, mentaalinen, sosiaalinen, valtiollinen, poliittinen, hallinnollinen, kulttuurinen, luonnollinen ja luonnon raja. Mietimme pitkään, mitkä näistä valitsemme pääkäsitteiksemme, koska monet rajat kuuluvat yhtä aikaa useampaan rajatyyppiin. Seuraavaksi pohdimme, miten tuomme tekstissä esille erilaisia rajoja karkottamatta kuitenkaan lukijaa pois liiallisella käsitteiden käytöllä. Päädyimme puhumaan näkyvistä ja näkymättämistä rajoista, joiden alla käymme läpi erilaisia rajatyyppejä.

Mutta ei siinä kaikki. Rajatutkijoiden mukaan kaikki rajat ovat itse asiassa ihmisen luomia ja näin ollen käsitteellisiä. Myös luonnossa olevat maastorajat, vaikka ihminen ei olisi niihin millään tavalla puuttunut. Ihminen on kuitenkin se, joka määrittelee, että maastoraja on ’raja’, ei vaikkapa ’nivel’ tai ’liitoskohta’. Miten tämän selittää koululaisille, kun itselläkin asian ymmärtäminen vaatii aikamoista aivonystyräjumppaa. Tämänkaltaiset pohdinnat päätimme siirtää tehtäväosioon, jossa koululaiset voivat yksinkertaisempien kysymysten ohella syventyä erilaisiin haasteellisempiin pohdinta- ja tutkimustehtäviin.

Emme ole suinkaan ensimmäisiä, jotka kirjoittavat rajan käsitteestä. Käsitettä ovat pohtineet rajatutkijat ja etenkin poliittisen maantieteen edustajat. Meidän kannalta ongelmallista oli kuitenkin se, että sekä rajojen että poliittisen maantieteen tutkijat lähtevät määrittelyissään liikkeelle valtiollisista rajoista. Meidän tavoitteenamme oli käsitellä rajoja ja rajaamista laajemmin ihmiselle ominaisena toimintana. Näin katsottuna rajat ovat paljon muutakin kuin valtiollisia rajoja.

Pian pääsette näkemään ja arvioimaan miten olemme työssämme onnistuneet. Viimeiset hionnat vielä ja ensimmäinen RajatOn-oppimateriaaliteksti on valmis julkaistavaksi nettisivuillamme!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s