Testing testing…

Lokakuun lopussa pääsimme ensimmäistä kertaa kokeilemaan, miten laatimamme tiedekasvatusmateriaalit toimivat käytännössä. Opettajat Lappeenrannasta ja Uudestakaupungista olivat lupautuneet pitämään oppitunnit materiaaliemme pohjalta. Tähän saakka olimme voineet vain kuvitella, miten opettajat soveltavat RajatOn-aineistoja. Siksi vähän jännittikin, mitä tunneilla tapahtuu ja onko materiaali ylipäätään käyttökelpoista.

Ensimmäinen testaus tapahtui Lappeenrannassa, jossa koekaniinina toimivat Itä-Suomen koulun kahdeksasluokkalaiset. Historian ja yhteiskuntaopin opettaja Tuuli veti heille kaksi oppituntia aiheesta Muuttuvat rajat. Tuuli aloitti oppitunnit kertomalla oppilaille Pohjoismaiden karttakuvan kehityksestä lisätietolinkeistä löytyneen artikkelin avulla. Historiallisten karttojen tarkastelun jälkeen oppilaat pohtivat opettajan kanssa, minkälaisia alueita erottavia rajoja on olemassa, miten ne poikkeavat toisistaan ja mistä johtuu, että toisia rajoja valvotaan tarkemmin kuin toisia.

Oppitunnit osuivat keskelle kahdeksasluokkaisten historian kurssia, jossa aiheena olivat ensimmäisen maailmansodan jälkeiset muutokset Euroopassa. Tuuli käsittelikin seuraavaksi oppilaiden kanssa ensimmäisen maailmansodan jälkeisiä rajamuutoksia ”Muuttuvat rajat” tekstiin kuuluvan tehtävän avulla. Siinä oppilaiden pitää tarkastella kartalta, mitä valtioita hävisi ja syntyi sodan seurauksena. Oppilaat totesivat, että monet suuret valtakunnat hajosivat ja tilalle syntyi paljon pieniä valtioita. Oppituntien lopuksi he saivat luettavakseen lisätietolinkeistä löytyvän artikkelin Neuvostoliitosta, jota he olivat vastikään käsitelleet historian kurssillaan. Tekstiin liittyvä tehtävä jäi oppilaille kotitehtäväksi, sillä aika oli rientänyt niin nopeasti, että oli ruokavälitunnin paikka.

Itä-Suomen koulun kahdeksasluokkaiset Lappeenrannassa tutkivat ensimmäisen maailmansodan jälkeisiä rajamuutoksia Euroopassa.

Itä-Suomen koulun kahdeksasluokkaiset Lappeenrannassa tutkivat ensimmäisen maailmansodan jälkeisiä rajamuutoksia Euroopassa.

Uudessakaupungissa materiaaleja testattiin neljällä eri ryhmällä, joista jokainen käsitteli aihetta yhden oppitunnin verran. Kalannin koulun maantiedon ja biologian opettaja Virpi veti seitsemäsluokkalaisille tunnin, jossa käytiin läpi ”Rajat lähiympäristössämme” tekstiä ja tehtäviä. Yhdeksäsluokkalaiset tutustuivat puolestaan rajan käsitteeseen ”Rajoja on monenlaisia” tekstin ja tehtävien avulla. Virpi käytti opetuksessaan laatimiamme tekstejä, jotka oppilaat lukivat ja joihin liittyviä tehtäviä he tekivät. Seitsemäsluokkalaiset piirsivät mielikuvakartan koulunsa pihasta ja sijoittivat sinne näkyviä ja näkymättömiä rajoja. Yhdeksäsluokkalaiset pohtivat, millaisia mieluisia ja epämieluisia paikkoja heidän lähiympäristössään on ja millaisia mentaalisia rajoja nämä muodostavat heidän ajatuksiinsa.

Seurasimme itse oppituntien kulkua, ja ensireaktiomme tuntien aikana olivat hämmentävät. Materiaalia tehdessämme olimme kuvitelleet mielessämme, minkälaisia oppitunteja niiden avulla voidaan vetää ja miten oppilaat reagoivat niihin. Todellisuudessa opettajat sovelsivat materiaalia omalla tavallaan ja oppilaat olivat kuka innolla mukana opetuksessa ja kuka kyseenalaistaen ”mikä se tällainen raja-aihe oikein on”. Koulukokeilut antoivat meille kuitenkin arvokasta tietoa materiaalien muokkaamiseen. Suurin haaste jatkon kannalta on ohjata opettajia suunnittelemaan oppitunnit niin, että raja-aiheeseen tutustutaan tutkivan oppimisen kautta, ei pelkästään perinteisen opettajajohtoisen opetuksen keinoin.

Toinen haaste on luoda materiaalista vieläkin kiinnostavampaa oppilaiden näkökulmasta. Periaatteessa oppilailta keräämämme palaute oli positiivista, sillä molemmissa kaupungeissa vain kaksi oppilasta oli sitä mieltä, että tunti ei ollut mielenkiintoinen. Kuitenkin vain seitsemän oppilasta Uudessakaupungissa ja kaksi oppilasta Lappeenrannassa ilmoitti, että haluaisi oppia aiheesta lisää. Siinä meillä siis työnsarkaa, tavoitteenamme kun on innostaa oppilaita tieteen ja tutkimuksen pariin. Uskomme, että avainsana on yhdessä oppiminen ja tutkimuksellisuus; se, että oppilaat pääsevät tiedekasvatustunneilla keskustelemaan rajoista ja tekemään niihin liittyviä tutkimuksia, jotka jollakin tavalla liittyvät heidän omaan elämäänsä tai lähiympäristöönsä.

Koulutestauksista viisastuneina jatkamme RajatOn-materiaalien laatimista. Suuret kiitokset materiaalia testanneille opettajille ja oppilaille!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s