Tiedettä popularisoimassa

Syksyn loppupuoli on kulunut RajatOn-hankkeessa oppimateriaalien työstämisessä. Tilasimme loppukesästä tutkijoilta tekstejä erilaisista rajaan liittyvistä teemoista. Tutkijat kirjoittivat meille tekstit ja laativat niihin liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä. Meidän tehtävänämme on ollut saada tekstit ja tehtävät koululaisille sopivaan muotoon, sekä laatia opettajille tukimateriaalia tekstien käyttämiseen oppitunneilla.

Tutkijoilta tulleet tekstit olivat kaikki asiantuntevia ja mielenkiintoisia, ja on ollut ilo tehdä töitä omasta asiastaan innostuneiden tutkijoiden kanssa. Kuten syvällä omassa asiassaan olevien ihmisten kanssa yleensä, oman asian saattaminen kaikille ymmärrettävään muotoon ei kuitenkaan ole ollut tutkijoille helppoa. Oman tieteenalan popularisoinnin haasteellisuutta on lisännyt se, että tekstien pitää soveltua lapsille ja nuorille. Pyysimme tutkijoita rakentamaan tekstit niin, että niiden alkuosat sopivat 5-6-luokkalaisille ja loppua kohden tekstit voivat vaikeutua haastaen myös lukioikäisiä oppilaita.

Punakynä onkin ollut ahkerassa käytössä, kun olemme kommentoineet tutkijoiden tekstejä ja antaneet vinkkejä, miten oman alan termit tai teoreetikoiden ajatukset voisi tuoda esille yksinkertaisemmin. Olemme pyytäneet tutkijoita antamaan paljon esimerkkejä, jotka havainnollistavat asiaa ja tuovat sen lähemmäs koululaisten omaa elämää ja arkea.

Tieteen popularisoinnin tekee haasteelliseksi se, että me tutkijat kirjoitamme yleensä muille tutkijoille. Artikkelien ja muiden tieteellisten tuotosten tarkoituksena on osoittaa omaa osaamista ja oman alan tuntemusta, sekä tuoda alalle uusia näkökulmia. Koululaisille kirjoittaessa joudutaan palaamaan oman tieteenalan perusasioihin, ja karsimaan aiheeseen liittyviä näkökulmia, jotka saattavat hankaloittaa ydinajatusten ymmärtämistä.

Monta kertaa olemme miettineet, että oppikirjojen tekijät ovat samanlaisen haasteen edessä, mutta heidän työtään ohjaavat myös opetussuunnitelmien raamit ja tavoitteet. Meillä on siinä mielessä tieteellinen vapaus, että voimme tuoda koululaisten eteen niitä teemoja ja asioita, joista olemme itse kiinnostuneita ja joista ajattelemme oppilaiden saavan tietoa ja ajatuksia, jotka eivät mahdu perinteisiin oppimateriaaleihin.

Tammi-helmikuussa kun tekstit on viimeistelty ja kuvitettu, ja opettajien ohjeet saatu valmiiksi, pääsette tutustumaan uusiin RajatOn-materiaaleihin. Luvassa on sukelluksia ihmisen ja ympäristön väliseen vuorovaikutukseen, pakkomuuttajiin rajojen ylittäjinä, rajaturvallisuuteen, mediaan ja rajoihin sekä historian kirjoittamiseen ja muistamiseen rajoja muokkaavana tekijänä.

Viime kädessä onnistumisemme tieteen popularisoinnissa arvioivat koululaiset ja opettajat. Vuoden alkupuolella on tarkoitus, että testaamme uusia materiaaleja kouluissa. Jännityksellä odotamme, miten lapset ja nuoret ottavat materiaalit vastaan, ja löytävätkö he niistä uusia tapoja katsoa ja tutkia asioita. Annetaan koululaisten kuitenkin lomailla ensin, ja loman tarpeessa olemme mekin… Toivotamme siis kaikille rentouttavaa joulua ja onnea uuteen vuoteen! Palataan asiaan ensi vuoden puolella!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s