ITK-päivillä markkinoimassa

Nyt on käyty ensimmäisen kerran virallisesti markkinoimassa RajatOn-materiaalia. Osallistuimme ITK-päiville, jotka järjestettiin tänä vuonna jo 25. kerran. Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -juhlakonferenssin teemana oli ”Tao tulevaisuus” ja Hämeenlinnan Aulangolle oli kokoontunut satapäinen joukko opettajia, tutkijoita, kehittäjiä ja yritysmaailman edustajia. Konferenssi piti sisällään muun muassa workshopeja, key note -luentoja, teemaseminaareja ja näytteille-esittäjien ITK-torin.

Seminaarin avajaisissa puhunut filosofian tohtori Lauri Järvilehto piti inspiroivan puheenvuoron siitä, miten oppiminen muuttuu tulevaisuudessa. Järvilehto peräänkuulutti oppimisen hauskuuttamista, mutta totesi sitten, että hauskuuttaminen on oikeastaan väärä termi. Se pitää sisällään oletuksen siitä, että oppiminen on tylsää, kun oppiminen on itse asiassa yksi ihmisen hienoimpia kokemuksia. Hauskuus tarkoittaakin sitä, että oppimisen motivaatio kumpuaa ihmisen sisältä ja oppiminen on siksi palkitsevaa. Oppiminen on kovaa työtä, mutta jos siihen on sisäinen palo, työtä jaksaa tehdä ja se tuottaa tulosta.

Oppimisessa tärkeintä on ”oppimaan oppiminen”. Omasta oppimisesta on hyvä olla tietoinen, jolloin sitä pystyy parhaiten kehittämään. Järvilehto painotti, että opettajien rooli koululaisten oppimisessa ei suinkaan ole vähenemässä. Omasta asiastaan innostunut opettaja saa oppilaat motivoitumaan. Yhdessä oppiminen tuo myös tulosta – onko olemassa hienompaa oppimistilannetta kuin kaveri opettamassa toiselle silmät leiskuen asiaa, josta on itse innostunut.

Meidän esityksemme oli tiivis tietopaketti RajatOn-materiaalista. Ensimmäistä kertaa ITK-päivillä kokeiltiin Pecha Kuchaa, joka on Japanista Suomeen saapunut esitysmuoto. RajatOn-esitelmämme kesti siis tasan 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Tuossa ajassa ehdimme kertoa muun muassa, miten RajatOn-materiaalia pystyy käyttämään vuonna 2016 käyttöön otettavien uusien opetussuunnitelmien tukena. Opetussuunnitelmista löytyvät sellaiset avainsanat kuin luonnonvarat, kestävä kehitys ja kauppa, kulttuurin merkitys ja identiteetti, maailmankuva, Suomi ja Eurooppa sekä lähiympäristö ja kenttätutkimukset. RajatOn-materiaalissa on monta aihetta, joiden avulla noita teemoja voidaan tutkia ja tarkastella. Toivomme, että materiaalista on konkreettista hyötyä opettajille noiden aiheiden käsittelyyn.

PS. Konkreettista tukea opettajat näyttivät kaipaavan myös ohjelmoinnin opetukseen. Suosituin seminaareista, joita me kävimme kuuntelemassa ITK-päivällä, oli ehdottomasti ohjelmointiohjelma Scratch:in esittely. Raisa Valtaoja Tampereen kaupungin eVarikosta kertoi, miten ohjelmalla pääsee helposti alkuun ohjelmoinnin opettelussa. Niin mukavalle homma näytti, että tiedä vaikka teemme RajatOn-materiaaliinkin ohjelmointitehtävän…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s