Materiaalia testaamassa Venäjällä

Syyskuu alkaa lähestyä loppuaan ja niin myös RajatOn-projekti. Osa materiaaleista on vielä työn alla ja valmistamme niitä kiireisesti julkaisua varten.

Valmistelun lomassa kävimme torstaina 17.9. testaamassa RajatOn-materiaalia Venäjällä Pervomayskoen koulussa. Pervomayskoe on noin 5000 asukkaan kylä Viipurin piirissä 70 kilometriä Viipurista Pietarin suuntaan. Pervomayskoen koulu on ollut mukana Lappeenrannan teknillisen yliopiston tiedekasvatushankkeessa, ja siksi koulu oli halukas myös osallistumaan RajatOn-projektiin pilotointikouluna. Materiaaleja testasi koulumuseon johtaja Valentina Karabanova, joka opettaa koulussa lähialueen historiaa ja vetää museo-oppitunteja koulun harrastustoimintana.

Valentina piti oppitunnit 4. ja 9. luokkalaisille Ekaterina Melnikovan laatiman Muisti, menneisyys ja rajat -aiheen pohjalta. Valentina keskusteli oppitunneilla lasten kanssa siitä, mitkä tapahtumat heidän omassa elämässään ovat jääneet heille päällimmäisenä mieleen. Oppilaat kertoivat itselleen merkittävistä tapahtumista, kuten pikkusiskon syntymästä ja ensimmäisestä koulupäivästä. Keskustelulla Valentina johdatti oppilaat aiheen keskeisten käsitteiden; historiallisen ja kulttuurisen muistin pariin, joille oppilaat saivat antaa omia määritelmiään.

Vanhemmat oppilaat pohtivat lisäksi, mitä historian tapahtumia venäläisessä yhteiskunnassa muistellaan. Lähes kaikki oppilaat mainitsivat suuren isänmaallisen sodan ja Beslanin koulukaappauksen vuodelta 2003. Ei kuulosta tutulle suomalaisesta, vai mitä? Vertaamalla  kussakin yhteiskunnassa muisteltavia tapahtumia on mahdollista ymmärtää, miten paljon historiallinen muisti eroaa eri yhteiskunnissa, ja miten nämä erot voivat luoda rajoja yhteiskuntien välille.

Pervomayskoen koulun 9-luokkalaiset oppilaat kirjoittavat ylös, mitä historian tapahtumia heidän mielestään muistellaan venäläisessä yhteiskunnassa. Taustalla on koulun kolmannen, koulun omasta historiasta kertovan museon näyttelyesineitä.

Pervomayskoen koulun 9-luokkalaiset oppilaat kirjoittavat ylös, mitä historian tapahtumia heidän mielestään muistellaan venäläisessä yhteiskunnassa. Taustalla on koulun kolmannen, koulun omasta historiasta kertovan museon näyttelyesineitä.

Valentina oli ottanut RajatOn-materiaalin käyttöön jo ennen varsinaista pilotointia. Hän oli teettänyt oppilailla tutkimustehtävän isovanhempien lapsuudesta, ja kertoi, että Pervomayskoen koulun oppilaille tutkimuksellinen oppiminen on jo tuttua. Hän on soveltanut sitä oppitunneilla ja museotyössä useiden vuosien ajan. Tutkimustyön kautta oppilaat ovat päässeet tutustumaan oman kotiseutunsa ja siellä asuvien ihmisten historiaan, ja ovat muun muassa keränneet arvokkaan luettelon Pervomayskoessa kaatuineista neuvostosotilaista. Kouluissa tehtävä tutkimus voi näin ollen sekä tukea oppilaiden omaa osaamista että olla yhteiskunnallisesti merkittävää.

Me toivomme, että RajatOn-materiaali auttaa opettajia toteuttamaan tutkimuksellista oppimista kouluissa. Verkkosivujen tilastojen mukaan sivuilla on riittänyt mukavasti kävijöitä, mikä ilahduttaa meitä. Näissä tunnelmissa spurttaamme loppukiriin…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s