OPPITUNNIN SUUNNITTELU

Alle on koottu esimerkkejä siitä, miten opetuksessa voidaan edetä, jotta oppilaiden työskentelyyn ja aiheiden tutkimiseen jää riittävästi aikaa.

vaiheet kaikki

Opetus on jaettu kolmeen vaiheeseen:
(1) Aiheeseen tutustuminen (0,5−1 h)
(2) Aiheen tutkiminen (0,5−2 h)
(3) Tulosten esittäminen ja yhteenveto (0,5−2h).


Vaihe 1. Aiheeseen tutustuminen

Suunnittele aiheeseen tutustuminen niin, että se tukee valitsemiesi Sovella / Tutki -tehtävien toteuttamista. Alaluokkalaisten kanssa aiheeseen tutustumisessa kannattaa hyödyntää tiivistelmätekstiä, joka on jokaisen aiheen alussa tummennettuna, ja kuvia. Valitse verkkotekstistä kappaleet, jotka soveltuvat sinun ryhmällesi (teksti vaikenee edetessään).  Poimi olennaiset ajatukset ja käsitteet, jotka haluat oppilaiden ymmärtävän ennen kuin lähdette tutkimaan aihetta.

Tapa 1. AIHE HALTUUN KOTONA – KÄÄNTEINEN OPETUS

  • Oppilaat tutustuvat valittuun aiheeseen (esim. tekstit, videot) ja keskeisiin käsitteisiin kotona.
  • Oppilaat tekevät TIEDÄTIEDÄPAINIKE-tehtäviä kotona.
  • Oppilaat keräävät oppitunnille aineistoa (esim. havainnoivat, ottavat valokuvia) kotitehtävänä TUTKITUTKIPAINIKE-tehtäviä varten. Aineistoa analysoidaan ja tulkitaan oppitunnilla.
ETUJA
+ Oppitunnilla voidaan keskittyä vaikeiden aiheiden / käsitteiden oppimiseen.
+ Oppitunnilla jää enemmän aikaa tutkimiseen.HUOMIOITAVAA
! Rajaa kotona tehtävä osuus riittävän pieneksi ja motivoivaksi, jotta se tulee tehtyä.
!! Huolehdi, että aiheeseen on tutustuttu kotona. Tee esim. pikakysely tai kertaa suullisesti.
!!! Oppilaat, jotka eivät ole tutustuneet aiheeseen kotona voidaan ohjata tutustumaan siihen oppitunnin aikana, kun muut tekevät tutkimuksia tms.

Tapa 2. JOHDATTELE, TUE, OHJAA – KYSELEVÄ OPETUS

  • Aktivioi oppilaita uuteen aiheeseen kyselemällä oppilaiden ennakkotietoa aiheesta ja virittämällä keskustelua esim. aiheissa esiintyvien kuvien, videoiden tai uutisten avulla. Voit myös tiedustella oppilaiden omia kokemuksia aiheeseen liittyen.
  • Pyri esittämään kysymyksiä, jotka ohjaavat pohtimaan aihetta eri näkökulmista – älä keskity niinkään oikea / väärä -tyyppiseen vuorovaikutukseen. Käytä apuna SOVELLASOVELLAPAINIKE ja TUTKITIEDÄPAINIKE -tehtäviä
  • Anna positiivista palautetta oppilaille, jotka ovat mukana keskustelussa, oivaltavat ja vievät keskustelua eteenpäin.
 ETUJA
+
Mahdollistaa luonnollisen vuorovaikutuksen.
+ Oppilaiden ennakkotiedot ja mahdolliset virhekäsitykset tulevat esiin.
+ Mahdollisuus aktivoida oppilaita heidän  arkielämän kokemustensa kautta.HUOMIOITAVAA
!
Keskustelemisen tulee olla oppilasryhmälle luontainen vuorovaikutuksen keino.
!! Oppilaiden omat kokemukset tulee liittää osaksi laajempaa kokonaisuutta / aihetta, jotta ne kytkeytyvät osaksi oppimista.
!!! Opetuksen kyselevän osuuden tulee olla riittävän ytimekäs, sillä liian pitkä keskustelu voi olla oppilaista uuvuttavaa.

Tapa 3. TUETAAN ITSENÄISTÄ JA ITSEOHJAUTUVAA TYÖSKENTELYÄ VERKOSSA

  • Oppilaat tutustuvat aiheeseen liittyvään materiaaliin (verkkotekstit, lisätietolinkit, käsitteet) tablettien / tiedokoneavusteisesti.
  • Rakenna koulusi oppimisalustalle kokonaisuus, jonka oppilaat suorittavat itsenäisesti verkossa.
  • Voit rajata aihetta niin, että oppilaat tutustuvat esim. verkkotekstissä vain tiettyihin kappaleisiin tai oppilaat valitsevat itse, mitkä kappaleet heitä kiinnostavat.
  • Oppilaat voivat valita itse, mitä tehtäviä he tekevät tai voit myös suunnitella oppilaille valmiiksi erilaisia oppimispolkuvaihtoehtoja.
  • Käytä aiheiden ja tehtävien käsittelyssä oppimisalustan vuorovaikutustyökaluja.
 ETUJA
+ Voidaan huomioida oppilaiden eri kiinnostuksen kohteet.
+ Voidaan eriyttää oppilaita esim. oppimispolkujen  avulla.
+ Oppilaat voivat edetä omaan tahtiin. HUOMIOITAVAA
!
Aseta oppilaille aikaraja, johon mennessä aiheeseen tutustumisen tulee tapahtua.
!! Pidä huolta, että aiheeseen on tutustuttu. Tee esim. pikakysely tai kertaa suullisesti.

Vaihe 2. Aiheen tutkiminen

  • Valitse omalle ryhmällesi sopivia SOVELLASOVELLAPAINIKEtai TUTKITUTKIPAINIKE-tehtäviä.
  • Arvioi kuinka monta oppituntia ryhmälläsi menee tehtävän / tehtävien tekemiseen. Sovella-tehtävät vievät aikaa arviolta 0,5−1 oppituntia ja Tutki-tehtävät 1−3 oppituntia.
  • Tutustu tehtäviin ja niihin liittyviin valmisteluihin etukäteen. Tutki-tehtävien osia voidaan tehdä kotona esim. kotitehtävänä. Oppilaat voivat myös kerätä aineistoa oppituntia varten etukäteen.
  • Käykää oppilaiden ohjeet yhdessä läpi.
  • Tutustukaa tutkimusmenetelmiin ja niiden käyttöön.
  • Pyri tukemaan ja ohjaamaan oppilaiden työskentelyä. Anna heille tilaa tehdä omia valintoja – vääriäkin.
ETUJA
+
Oppilaat oppivat tekemällä tutkimuksia.
+ Oppilaat tutustuvat tiedon tuottamiseen ja tutkimusmenetelmiin sekä niihin liittyviiin ongelmiin. HUOMIOITAVAA
!
Pidä huoli siitä, että olet varannut mukaasi oppitunnille tarvittavat välineet  (esim. tietokoneet / tutkimustarvikkeet / soveltuvat ulkoiluvaatteet). Muistuta myös oppilaita.
!! Huomaa, että tehtäväohjeistukset ja -tekstit ovat myös PDF-muodossa, mikäli esim. tietokoneiden kanssa tulee ongelmia.

Vaihe 3. Tulosten esittäminen ja yhteenveto

  • Päätä / päättäkää yhdessä, miten tulokset esitetään, ja miten työtä ja työskentelyä arvioidaan
  • Kiinnitä huomiota erityisesti siihen, että linkitätte tutkimustuloksia yhdessä oppilaiden kanssa laajempiin kokonaisuuksiin ja oppilaiden omaan arkeen.
  • Arvioikaa aina tutkimustulosten luotettavuutta ja yleistettävyyttä.
HUOMIOITAVAA
! Käyttäkää riittävästi aikaa tulosten esittämiseen, niistä keskustelemiseen ja yhteenvetoon. Tämän vaiheen tarkoitus on, että oppilaat ymmärtävät oman tutkimuksensa osana laajempaa kokonaisuutta ja omaa arkea, sekä oppivat arvioimaan kriittisesti omia ja aikaisempia tutkimuksia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s