Rajaaminen on ihmiselle arkipäiväistä toimintaa, ja siksi emme yleensä kiinnitä siihen huomiota. Voimme löytää lähiympäristöstä silmin havaittavia – näkyviä rajoja, mutta vielä enemmän lähiympäristöstä löytyy näkymättömiä rajoja. Millaisia nämä rajat ovat? Miten ne ovat syntyneet? Miksi on tärkeää osata tunnistaa ja tutkia rajoja?
Lähiympäristön rajojen tarkkailun voi aloittaa omasta koulusta. Koulussa rajoja luo koulunrakennus. Ovi ja seinät rajaavat luokan koulun muista tiloista. Koulun pihaa saattaa puolestaan rajata aita, pensasistutukset tai muut rakennukset. Pihalle on rajattu alueita leikkimiseen, pelaamiseen, oleskeluun ja pyörien säilyttämiseen. Voimme havaita nämä rajat silmin, siksi niitä kutsutaan näkyviksi rajoiksi.
Koulun tai kodin lähimaastosta löytyy lisää näkyviä rajoja. Tällaisia ovat esimerkiksi ekosysteemien (kuten metsän ja vesistön) tai maankäyttömuotojen (kuten puiston ja tien) väliset rajat. Ihminen merkitsee maastoon hallinnollisten alueiden, kuten kuntien ja valtioiden väliset rajat.
2. Näkymättömiä rajoja
Mikä merkitys on näkyvillä rajoilla? Miksi niihin pitäisi kiinnittää huomiota? Näkyvät rajat luovat näkymättömiä rajoja, jotka vaikuttavat meidän arkeemme. Esimerkiksi kuntaraja määrittelee sen, missä voimme käydä kunnallisessa lääkärissä.
Näkymättömät rajat voivat olla myös mielessämme olevia rajoja, jotka vaikuttavat liikkumiseemme. Jaamme koulun pihaa, asuinaluettamme tai kotikaupunkiamme mielessämme mieluisiin ja epämiellyttäviin paikkoihin. Vietämme aikaamme tietyissä paikoissa ja vältämme toisia.
Lähiympäristön näkymättömiä rajoja ovat myös rajat, joita teemme ihmisten välille, kun luokitellemme heitä ryhmiin tiettyjen ominaisuuksien, kuten iän, etnisyyden, harrastusten tai roolien perusteella. Me muodostamme näkymättömiä rajoja joka päivä, mutta myös rikomme niitä.
3. Katoavatko rajat?
Lähiympäristöllä on meihin suuri vaikutus. Sen kautta muodostamme käsityksen itsestämme; mihin paikkaan ja ihmisryhmiin tunnemme kuuluvamme. Internet muuttaa lähiympäristöämme, koska sen avulla voimme ylittää lähiympäristön näkyvät rajat ja siirtyä ns. virtuaalitilaan [1]. Voidaankin sanoa, että internet ja teknologia monella tapaa hävittävät rajoja ihmisten ja paikkojen välillä. On mahdollista, että fyysisen lähiympäristön ja siellä vietetyn ajan merkitys vähenee, jos vietämme entistä enemmän aikaa verkossa [2].
Käsitteitä: Lähiympäristö, ekosysteemi, maankäyttömuoto, hallinnollinen raja, etnisyys, virtuaalitila, virtuaalinen raja. Lisää käsitteitä löydät käsitepankista.
4. Lue lisää
Ekosysteemien ja maankäyttömuotojen välinen raja
- Luonnon monimuotoisuus. Eliömaailma. Etälukio.
- Reunavaikutus. Natura-arvio tuulivoimayleiskaavan vaikutuksista
Stormossenin Natura 2000 -alueeseen (FI0200004). Katso sivu 19. (PDF) - Kaupungistuminen vaikuttaa metsäkasvillisuuteen ja maaperään (2010). Metsätieteen aikakausikirja 3/2010. Leena Hamberg, Oili Tarvainen ja Minna Malmivaara-Lämsä.
Tekstissä käytetyt lähteet:
Tehtävät
TIEDÄ
1. Mitä sinulle tulee mieleen sanasta raja?
2. Mitä tarkoittaa näkyvä raja? Entä näkymätön raja? Keksi molemmista oma esimerkki.
3. Internetin sanotaan hävittävän rajoja ihmisten ja paikkojen välillä. Mitä tämä mahtaa tarkoittaa?
4. Entä, jos rajoja ei olisi, miten se vaikuttaisi elämiseen? Pohdi rajattoman maailman etuja ja haittoja.
SOVELLA
1. Oman koulun näkyvät ja näkymättömät rajat
Keskustelkaa pienissä ryhmissä / luokassa.
- Millaisia näkyviä rajoja koulustanne löytyy?
- Millaisia näkymättömiä rajoja koulustanne löytyy?
- Kuka päättää rajoista / luo rajoja?
- Mitä seuraa rajojen ylittämisestä?
- Mitä jos rajoja ei olisi? Miten se vaikuttaisi elämään koulussa tai oppimiseen?
2. Mielikuvakartta koulun pihalla olevista rajoista
Millaisia näkyviä ja näkymättömiä rajoja on koulusi pihalla sinun mielestäsi? Piirrä mielikuvakartta koulusi pihasta ja siellä olevista näkyvistä ja näkymättömistä rajoista.
Mielikuvakartta tarkoittaa omassa mielessäsi olevaa kuvaa tai karttaa koulun pihasta. Kartta tehdään tyhjälle paperille, jolle voit sekä piirtää että kirjoittaa. Voit lisätä kartalle merkintöjä siitä, missä viihdyt ja missä et viihdy, mitä pihalla tehdään ja ketä oleskelee missäkin päin pihaa. Jokaisen ihmisen mielikuvakartta on erilainen, piirrä siis koulun piha rohkeasti juuri sellaisena kuin sinä sen mielessäsi näet.
3. Rajasarjis
Laadi sarjakuva näkyvästä tai näkymättömästä rajasta lähiympäristössäsi. Ohjeita sarjakuvan tekemiseen löydät täältä.
4. Maailma ilman rajoja
Millainen maailma olisi ilman rajoja? Mihin erilaisia rajoja tarvitaan vai tarvitaanko niitä? Kirjoita 1-2 sivun pohdinta aiheesta.
TUTKI
1. Miten rajat näkyvät kartoilla?
Maastokartat, peruskartat (käytä apuna paperikarttoja; maantiedon oppikirjojen karttoja, karttakirjoja).
- Millaisia rajoja kartalla kuvataan?
- Missä rajoja kulkee?
- Missä valtioiden ja luonnon rajat ovat yhteneväiset? Missä eivät?
Teemakartat (käytä apuna paperikarttoja; maantiedon oppikirjojen karttoja, karttakirjoja, Globalis -sivuston karttoja).
- Millaisia rajoja kartalla kuvataan?
- Millaisia mielikuvia ne välittävät suomalaisista ja muiden valtioiden / alueiden ihmisistä?
- Selvittäkää, mihin karttojen tiedot perustuvat, ovatko ne luotettavia ja millaisia stereotypioita ne voivat tukea / synnyttää?
2. Miten luomme mielessämme rajoja lähiympäristöön?
Tässä tehtävässä lähdetään tutkimaan omassa mielessä olevia rajoja ja sitä, miten rajat vaikuttavat liikkumiseen lähiympäristössä. Merkitään kartalle paikkoja omasta
lähiympäristöstä.; omia mielipaikkoja; paikkoja, jotka ovat epämieluisia tai
pelottavia; ja paikkoja, joissa haluaisit käydä.
Välineet: tietokone / tablet, nettiyhteys, kaupungin paperikartta tai GoogleMaps karttapalvelu (Gmail-tunnukset), muistiinpanovälineet
Tutkimuksen kulku:
Tehkää työ 2-3 hengen ryhmissä.
Vaihe 1: Selvitä opettajalta, vietkö paikat yhteiselle paperikartalle vai interaktiiviselle kartta-alustalle (esim. GoogleMaps). Valitse seuraavaksi vaihe 2a, jos teet paperikartalle tai vaihe 2b, jos teet GoogleMapsiin.
Vaihe 2a (Paperikartta): Kiinnittäkää kartalle sinitarralla erivärisiä nuppineuloja, nappeja tai helmiä kuvaamaan sitä, millaisena tietyt paikat koette. Voitte myäs kirjoittaa esim. maalarinteipillä, miksi valitsitte kyseiselle paikalle juuri sen värin. Merkitkää seuraavanlaisia paikkoja:
- Kivoja, viihtyisiä paikkoja (vihreä)
- Pelottavia, epämieluisia paikkoja (punainen)
- Paikkoja, joissa haluaisit käydä (valkoisella)
- Paikkoja, joista olet kuullut jotain epämieluista/mieluista (mustalla)
- Muita paikkoja, mitä? (sinisellä)
Vaihe 2b (GoogleMaps): Luo gmail-tunnukset. Tämän jälkeen opettaja antaa osoitteen, josta pääset yhteiselle kartta-alustalle ja ryhmän, johon merkitset omat
paikkanne. Valitse oma ryhmäsi aktiiviseksi ja sulje muut tasot. Etsi oma kotikaupunkisi kartalta. Lisää kartalle seuraavanlaisia paikkoja:
- Kivoja, viihtyisiä paikkoja (vihreä)
- Pelottavia, epämieluisia paikkoja (punainen)
- Paikkoja, joissa haluaisit käydä (valkoisella)
- Paikkoja, joista olet kuullut jotain epämieluista/mieluista (mustalla)
- Muita paikkoja, mitä? (sinisellä)
Vaihe 3. Keskustelu
- Millaisia kokemuksia liittyy mieluisiin paikkoihin / epämieluisiin paikkoihin?
- Keskittyvätkö, mieluista/ epämiuluista paikat tiettyille alueille?
- Mitkä tekijät voivat vaikuttaa mielikuviin paikoista, joista sinulla ei ole omakohtaista kokemusta?
- Miten omat mielikuvat / kokemukset rajaavat liikkumistasi?
- Valitkaa myös muiden ryhmien tasot aktiiviseksi.
- Tehkää ryhmän kanssa yhteenveto kartalla olevista
kohteista ja niiden sijoittumisesta.
Tekijät: Krista Koskelo & Virpi Kaisto (2014)
« Siirry Oppimateriaalit-sivulle | Sivun alkuun ⇑ |